Ana içeriğe atla

Acıbadem Hastanesi Uzman Diyetisyeni Müge Özyurt Şafak'a sorduk: Sporda aminoasit kullanımı ve doğru miktarları ne olmalı?

Sporda aminoasit kullanımı ve doğru miktarları ne olmalı?
Proteinler, vücudun temel yapı taşlarıdır. Vücuttaki temel görevleri büyüme, gelişme, doku yapımı ve onarımı ile vücut çalışmasında rol alan hormonların yapımıdır. Proteinler, enerji verirler ancak temel görevleri enerji vermek değildir.
Aminoasitler ise proteinlerin yapıtaşıdır. Gerek yiyeceklerle gerekse toz olarak alınabilinen aminoasitler vücutta aynı şekilde etki gösterirler. Aminoasitlerin kullanımının kas yoğunluğuna etkisi yiyeceklerden sağlanan proteinden farklı değildir.
Ne kadar protein?
Ağırlığının kilogramı başına 1.2 – 1.5g protein tüketimi birçok sporcunun protein ihtiyacını karşılamak için yeterlidir.
Örneğin, 60kg ağırlığında bir sporcunun günde 70 – 80gram protein alması yeterlidir. Bu sporcu, günlük yeterli ve dengeli bir beslenme programı uygularak 70gram protein ihtiyacını karşılayabilir. İlaveten aminoasit kullanımasına gerek yoktur. Ancak, ihtiyacın arttığı ve besinlerle yerine konulamadığı durumlarda amino “asit tozları” kullanılabilir. 1 ölçek amino asit tozu, yaklaşık 20g protein içerir. Bu 3 adet yumurtanın sağladığı proteine eşittir.
Fazla aminoasit kullanımı dehidrasyon ( sıvı kaybı ), idrarla kalsiyum atımına ve aminoasitlerin birbirlerinin emilimini olumsuz yönde etkileyerek kas yapımında gecikmeye neden olabilir. Fazla alınan proteinin vücutta yağ olarak depolanacağını da unutmamak gerekir.
Özellikle kuvvet antrenmanı yapan sporcularda kilo kaybı ve kas yoğunluğunu arttırma amacıyla amino asit kullanımı yaygındır. Ancak, bu sporcular yeterli karbonhidrat tüketmediklerinde vücut proteinleri enerji için kullanmaya başlar ve böylece kas yoğunluğu sürdürülemez.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Keten tohumu

Spor yaparken performasınızı arttırıcı besinlerden mutlaka faydalanmanız gerekir. Keten tohumu da içerdiği Omega-3 (N-3) yağ asiti ile bu besinlerin önde gelenlerinden biridir.
İster tane halinde isterseniz de öğütülmiş hali ile tüketebile
ceğiniz keten tohumu, içerisinde bulunan suda çözünür lifler (mucilage zamkı/sakızı) ile kan şekeri seviyesini korur ve kolesterol seviyesini düşürür. Bu sebeple de, özellikle beslenme uzmanları keten tohumunun kullanımını teşvik etmekte ve günlük beslenme planlarımızda yer vermemizi önermekteler.
Ayrıca, keten tohumunda, lignan adı verilen, sindirim sistemini destekleyici lifler bulunur. Lignanlar, hormonlara bağlı kanser türlerinde (göğüs, prostat vb.) hormonlara müdahale ederek kansere karşı koruma yapar; tümör hücrelerinin büyümesini engeller.
Günlük 2000 kcal.’ ye eşdeğer besin tüketen bir insan için günde 1 çorba kaşığı öğütülmemiş keten tohumu kullanımı N-3 yağ asitleri kullanımı açısından yeterli katkıyı sağlayacaktır. Keten t…

Ananas

Ananas, insan vücuduna sağladığı önemli faydaları ile hepimizin beslenme düzeninde yer vermesi gereken meyvelerden biridir. Artık, birçok markette sıklıkla bulabildiğimiz taze soyulmuş ananasların içerisinde bulunan besin içeriklerini ve fa
ydalarının neler olduğunu sizlerle paylaşmak istedik.
Ananas & Bromelain Maddesi
Çok güçlü bir enzim olan Bromelain maddesi sporcuların ve sağlıklı beslenme konusunda kendine özen gösteren birçok kişinin ek destek olarak aldığı bir maddedir. Özellikle sindirim sistemine yardımcı olması ve kanı toksinlerden temizlemesi yönünden önemlidir. Ayrıca, Bromelain maddesi, iltihap kurutucu ve şişlik azaltıcı özellikleri ile üst solunum yolu iltihaplanması, kas iltihapları, ameliyat ve yaralanma sonrasında da oldukça faydalıdır. Ayrıca, düzenli ananas yemenin ülser bazlı kolit rahatsızlığını önlemede de yararı bulunmaktadır.
Bromelain maddesinin en önemli özelliklerinden biri de Prof.Dr.Erkan Topuz'un açıklamalarına göre, kanserli tümör…

Esnetme hareketlerinin birçok önemi ve faydası

Spor yapıyorsanız, esnetme hareketlerinin fiziksel sağlığınıza ve performansınıza olan katıkısını en iyi şekilde bilmeniz ve egzersizlerinizden önce & sonra mutlaka gerektiği gibi esnetme hareketlerinizi yapmanız gerekir. Esnetme hareketlerinin birçok önemli faydası vardır:


* Sabahları kalktığınızda uzun bir dinlenme süresi geçiren kaslarınızı esnetmeniz ve kan sürkülasyonunu sağlamanız gerekir. Özellikle de sabah koşularını sevenler için bu kaçınılmazdır. Koşu öncesi yapacağınız esnetme hareketleri sizin performansınızı büyük oranda etkileyecek ve arttıracaktır.


* Yine aynı şekilde koşu sonrası esnetme hareketlerini uygulamanız, kaslarınızı rahatlattığı gibi, kas ağrılarınızı ve laktik asit birikimini engellemek açısından da çok önemlidir. Çünkü, laktik asit birikimi sakatlanma riskini arttıran nedenlerin başında gelir. Ayrıca, düzenli esnetme hareketleri ile varolan esnekliğinizi de arttırabilir ve bu sayede çok daha başarılı performanslar elde edebilirsiniz.

Günüm…