9 Ağustos 2012 Perşembe

Acıbadem Hastanesi Uzman Diyetisyeni Müge Özyurt Şafak'a sorduk: Sporda aminoasit kullanımı ve doğru miktarları ne olmalı?

Acıbadem Hastanesi Uzman Diyetisyeni Müge Özyurt Şafak'a sorduk: Sporda aminoasit kullanımı ve doğru miktarları ne olmalı?
Proteinler, vücudun temel yapı taşlarıdır. Vücuttaki temel görevleri büyüme, gelişme, doku yapımı ve onarımı ile vücut çalışmasında rol alan hormonların yapımıdır. Proteinler, enerji verirler ancak temel görevleri enerji vermek değildir.
Aminoasitler ise proteinlerin yapıtaşıdır. Gerek yiyeceklerle gerekse toz olarak alınabilinen aminoasitler vücutta aynı şekilde etki gösterirler. Aminoasitlerin kullanımının kas yoğunluğuna etkisi yiyeceklerden sağlanan proteinden farklı değildir.
Ne kadar protein?
Ağırlığının kilogramı başına 1.2 – 1.5g protein tüketimi birçok sporcunun protein ihtiyacını karşılamak için yeterlidir.
Örneğin, 60kg ağırlığında bir sporcunun günde 70 – 80gram protein alması yeterlidir. Bu sporcu, günlük yeterli ve dengeli bir beslenme programı uygularak 70gram protein ihtiyacını karşılayabilir. İlaveten aminoasit kullanımasına gerek yoktur. Ancak, ihtiyacın arttığı ve besinlerle yerine konulamadığı durumlarda amino “asit tozları” kullanılabilir. 1 ölçek amino asit tozu, yaklaşık 20g protein içerir. Bu 3 adet yumurtanın sağladığı proteine eşittir.
Fazla aminoasit kullanımı dehidrasyon ( sıvı kaybı ), idrarla kalsiyum atımına ve aminoasitlerin birbirlerinin emilimini olumsuz yönde etkileyerek kas yapımında gecikmeye neden olabilir. Fazla alınan proteinin vücutta yağ olarak depolanacağını da unutmamak gerekir.
Özellikle kuvvet antrenmanı yapan sporcularda kilo kaybı ve kas yoğunluğunu arttırma amacıyla amino asit kullanımı yaygındır. Ancak, bu sporcular yeterli karbonhidrat tüketmediklerinde vücut proteinleri enerji için kullanmaya başlar ve böylece kas yoğunluğu sürdürülemez.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder